Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kašlete? Tak to máte angínu

Když je mi blbě, zalezu do postele, hodím na sebe tři peřiny, vypiju konvici horkýho čaje a potím se jako Frodo v Hoře Osudu. Jenže na potvoru, kvůli který chrchlám zrovna teď, je moje metoda, zdá se, krátká. Huš k doktorovi, než budu sbírat na podlaze tvoje plíce, vyhnal mě můj milý do míst, kterým se vyhýbám obloukem. A tak jsem šla.  

Hurá, naštěstí to v čekárně nevypadá, jako když v roce 1978 přišly do zeleniny mandarinky. Dáma, co chce napsat léky, pán, kterého zlobí kyčle a paní, která má prý za sebou ukrutnou chřipku a chce se nechat poslechnout. (Říkám si, jak dostávají práva pacienta pěkně na zadek, když každý musí odvyprávět sestře svoje problémy už mezi dveřmi. Když hodí bradou směrem ke mně, jakože co já jsem za případ, řeknu jen, že jdu k paní doktorce. Na just.) Paní, co se chce nechat jen poslechnout se trochu brání. Tak ona tu není naše paní doktorka? Tak to já přijdu jindy. Ale jen seďte a čekejte, přikáže sestra a skoro zatlačí ženu zpátky do koženkové lavice.

Varování, které jsem nevyslyšela.  

Dáálšíí. To je na mě.

Dobrý den, huhňám a házím třicet korun do piksly.

S čím jdete?

Hodně zakašlu, ne schválně, kašlu prakticky nepřetržitě.

Áá, vidím, diagnozu jste si stanovila sama. Jak dlouho to máte?

Asi pět dnů.

Tak to vám ještě antibiotika nedám. To ještě máte nárok chrchlat, dívá se lékařka do kalendáře.

Hurá, raduju se podruhé. Osvícená!

Teplotu máte?

Měla jsem, ale už asi ne.

Vrazí mi pod ruku digitální teploměr. Znakem všech digitálních teploměrů je nevypočitatelnost. Během pár minut vám naměří od 34,3 do 39,5.

Já mám 36,3.

Fajn, takže si budete cucat Septisan, čmárá na papírek. Ten já mám ráda (říká paní doktorka).

Beru jitrocelový sirup.

Jo, ten je taky dobrej. Ještě se vám kouknu do krku. Bere si na mě světýlko. Máte angínu.

Prosím?

No angínu máte. Máte zvětšený mandle a přes ně takový cáry.

Ale já nemám angínu, paní doktorko. Velký mandle by měl každej, když čtyřiadvacet hodin denně kašle a ty cáry, jak vy říkáte, to je rýma, co mi taky čtyřiadvacet hodin stéká z nosu do krku, snažím se chabě bránit.

Máte angínu!

Zakašlu, až se sklípky zatřesou. Nemám! Měla jsem v životě několik angín a vypadalo to úplně jinak.

Máte angínu, píšu vám penicilin.

Sedím před lékařkou oblečená, v čepici a koukám jako tele. Tak angínu mám? A proč kašlu? A proč mě vůbec nebolí v krku?

Vrazí mi recept. Nashledanou. A třicet korun.

Už jsem vám je tam hodila, když jsem přišla.

Jo, jasně, jsem si nevšimla, musím koukat do počítače, pořád něco tisknout, vyplňovat a vůbec.

Vypadla jsem jak cukrářka. Rozkašlala jsem se, že mě z obou očí stříkaly slzy a dokašlala až do lékárny. Pa-pa-paní dok-doktorka myslí, že mám angínu, ale já myslím, že ji nemám. Myslíte, že tyhle antibiotika zaberou i na kašel?

Lékárnice pokrčila rameny. Máte zelenou rýmu? Máte, no vidíte, tak to ony se nějak chytnou. Nejspíš.

Tak jo, možná mám fakt angínu, možná mám chřipku a možná loupání v kloubech nebo horečku omladnic, co já vím. Nejsem lékař a do řemesla jim fušovat nebudu. Ale poslechnout mě mohla.

Doufám, že poslechla alespoň tu paní, která přišla jenom kvůli tomu.     

                   

Autor: Klára Mandausová | středa 9.1.2013 14:35 | karma článku: 37,98 | přečteno: 9201x
  • Další články autora

Klára Mandausová

Duše z vosku

Na šest set tisíc lidí v Česku pravidelně zobe antidepresiva. Dalším desítkám tisíc se válejí po kabelkách a šuplících „antiúzkostliva“, neuroly, lexauriny a spol. Omlouvá se to dobou, žijeme prý ve stresu, ve zrychleném čase, kde se musí pracovat víc, aby se vlastnilo víc, vylézt výš, vyskočit výš, dosáhnout výš a vypadat nej. Vyrobit supervýkonnou superbezchybnou bytost. Jen ta má totiž šanci, říká se, a proto ta kvanta chemie.

25.11.2014 v 9:09 | Karma: 33,80 | Přečteno: 3792x | Diskuse| Ostatní

Klára Mandausová

Moje medaile

Kdybych byla prezidentka, vyznamenala bych Radku, Ludmilu, Josefa, Aloise, skupinu Nirvana, Viggo Mortensena, Mr. Beana a pochopitelně dceru, muže, maminku, tatínka, babičku, dědečka. S prázdnou by neodešli kočky Ronďa a Hruška, psi Frodo a Cony a osmáci Jacuše a Maluše. Všichni si totiž medaili rozhodně zaslouží.

29.10.2014 v 8:50 | Karma: 29,01 | Přečteno: 1850x | Diskuse| Politika

Klára Mandausová

Kam se poděla ženskost

Říkala mi onehdy velmi milá a hezká slečna, „nebudu si přeci kupovat boty, protože nějak vypadají. Rozhoduje, jestli se mi v nich dobře chodí. Fakt mi jedno, jestli se zrovna nosí. Nechci bejt jako spolužačky, který se potácí na podpatcích tak, že z nich málem spadnou, a výstřihem je jim vidět až na kolena.“ V duchu jsem zatleskala. „Je přeci důležitý, jaká jsem, ne co mám na sobě,“ dodala větu jako z motivační knihy. Pravdu máš děvče, pomyslela jsem si. Jenže...

17.6.2014 v 9:09 | Karma: 43,46 | Přečteno: 11921x | Diskuse| Ostatní

Klára Mandausová

Muži a muži

Existují muži, kteří vám do rána dokážou vysvětlovat, cože chtěl vlastně Nietzsche říct. Vypijí u toho tři litry červeného, v mezičase při otevírání lahve popíšou rozdíl mezi neřízeným vinným kvašením, jen tak mimoděk precizně rozeberou důvody vašeho včerejšího neúspěchu při pracovní prezentaci a navrch přidají radu hodnou promovaného terapeuta. Jsou muži, kteří vás vezmou okolo ramen, položí vám prst pusu, řeknou pssst, bude dobře a konají.

29.5.2014 v 13:49 | Karma: 28,08 | Přečteno: 2712x | Diskuse| Ostatní

Klára Mandausová

Paragrafy zdravého rozumu

Nejspíš dostanu od právně vzdělaných přes prsty. Ať. Paragrafy by měly souznít se zdravým rozumem. A v některých případech by onen rozum měl mít jednoznačně navrch. Kauza H-Systém je podle mého přesně takový případ.

28.5.2014 v 9:39 | Karma: 23,43 | Přečteno: 1132x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

  • Počet článků 198
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5111x
Prostě píšu .. Knížka Slunečnice vyšla podruhé v nakladatelství Mladá fronta. Petr Šimůnek, šéf Forbesu o ní v předmluvě mimo jiné říká ".. Je to takový Sex ve městě po česku. Chytřejší. Opravdovější..." Kdybyste zrovna neměli co dělat, na pultech se před pár dny objevil její dotisk... Díky všem za přízeň!

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky