Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Smršť v hlavě

Pamatuju si lecjaké blbosti, nikoli kam jsem dala sluneční brýle a klíče od auta. Oboje jsem je onehdy našla v lednici. Jedny v přihrádce na vejce, druhé vedle vepřové kýty. Neptejte se mě proč. Paměť je potvora záludná, hraje s námi pexeso. A občas se jí povede přesouvat obrázky tak, že nepostřehneme na jaké místo ze svého původního tajemně zmizly. A jiné zase nechá ležet celou hru, doslova je přilepí ke stolu. Ne a ne se jich zbavit, i když bychom je třeba rádi přenechali soupeři.

Tak kupříkladu si pamatuju, jak jsem si ve třech letech odřela ruku na suchém záchodě. Mohla bych přesně nakreslit, kdybych to uměla, bílou zeď s hrbolky, o kterou mé prsty brzdily, když se mě maminka snažila posadit na otvor vyříznutý do dřeva. Néé! Řvala jsem jako tanečnice z Lúčnice. Měla jsem totiž za to, že v páchnoucí díře pode mnou žije kříženec mamuta a lochnesky a číhá, pardon, na blížící se zadeček, aby ho mohl stáhnout do hlubin jako vodník z Erbenovy kytice. Mimochodem tu si taky pamatuju moc dobře. V bezesných nocích mi naskakují verše „hlava bez tělíčka a tělíčko bez hlavy“, nebo jak to bylo.“ A to nás prosím nutili číst na základce! Žádný mutant mě samozřejmě na WC horské chaty neulovil, přesto mám od té doby k tomuto typu toalety nezdravý respekt. A taky to tak nějak nemůžu zapomenout své mamince (co jsme si to jsme si, mami, jasně).

Anebo tahle věta. Bylo mi osm devět a byla jsem premiantka třídy a miláček paní učitelky. Tehdy ještě soudružky, pochopitelně. Ve škole v přírodě navlečená pro potřeby karnevalu do masky havajské tanečnice (na těle tělocvičný dres, na bocích cáry z krepáku a kolem krku papírovou výzdobu, co nám zbyla doma z prvního máje) jsem zoufale nechtěla tančit se spolužákem Milanem, snad proto že mu má maminka říkala Milánek a tvrdila, že to by byl chlapeček pro mě! Svatá prostoto, mami, bylo mi devět! Vlastně jsem nechtěla tancovat ani s Karlíčkem, Rosťou, Radimem a jak se všichni spolužáci jmenovali. Asi jsem nějak podvědomě tušila, že oni taky nechtějí tancovat s maskou prvomájové příšery, a bála jsem se odmítnutí. Když jsem se po páté zeptala (soudružky) učitelky, jestli je opravdu nutné, abych se na parketu vlnila s chlapci, vyštěkla na mě „dej mi pokoj, Klárino“. Odskočila jsem od ní jako kousnutá zmijí. Tahle věta mě v noci občas budí. A někdy si ji říkám, když sama sebe otravuju a dávám si pitomé otázky, na které znám odpověď nebo na ně odpověď neexistuje (bude mě mít navždycky rád? apod.).

Taky nemůžu zapomenout na jeden finanční šok. Celé prázdniny jsem dřela, abych si mohla koupit lyže. Šla jsem si pro ně do pražského Pragoimpa, to byl takový obchod, kde se stály kilometrové fronty na sluneční brýle, které dnes přidávají zdarma k nákupu bavlněného trička. vystála jsem frontu ještě o něco delší a odešla bez koruny za to se sjezdovkami zahraniční výroby. Pyšná jako pávice, které manžel půjčil péra. Přijela jsem domů a běžela za kamarádem, se kterým jsme tehdy jezdívala na hory. „Ty huso, hloupá (no nebyl zas tak dobrý kamarád), ty sis koupila lyže na balet. Vždyť nemají žlábek.“ Ano, všechny tehdejší sjezdovky měly na skluznici žlábek s výjimkou lyží, které se používaly k akrobatickému lyžování. A já žádná akrobatka fakt nebyla. Brečela jsem, styděla jsem se, jaký jsem to pitomec, takhle vyhodit úspory. „Tak já začnu baletit“, vzlykala jsem, „nebo je vrátím.“ Pitomec byl ten kamarád. Byly to sjezdovky, supermoderní, první bez žlábku.

Pamatuju si taky, jak mě na Šumavě postrčil na louce beran a já vykřikla auvajs. Jak jsem upadla v bílých manšestrákách do bláta a doma mi táta řek, „proboha takový střevo aby pohledal. Jak mi má úžasná kamarádka kdysi řekla „Musíš mi říkat Jitko? To je jako když mě nemáš ráda.“ A protože ji mám moc ráda, od té doby jí říkám jen Jituško. Taky si pamatuju, jak mi na dálnici upadlo kolo a vykřikla jsem si pro sebe „Proč to tak drncá, do háje?“

Jsou věci, které bych si pamatovat nechtěla, přesto je v hlavě mám.

A jsou takové, které tam chci mít, co budu živá. To, jak se na mě dívala dcera, když ji vytáhli z mého břicha. Mluvily jsme spolu beze slov o tom, o čem budu do smrti mlčet… Taky větu „Máš nad hlavou hvězdu“ si chci pamatovat. A protože prý nezapomínáme nic, co s námi zatřese jako smršť s jedlí, věřím, že kdyby všechno zmizelo, tyhle dvě chvíle zůstanou.

A vy? Co nemůžete dostat z hlavy vy?  

 

psáno pro Ona Dnes

Autor: Klára Mandausová | pondělí 10.10.2011 20:09 | karma článku: 30,60 | přečteno: 2934x
  • Další články autora

Klára Mandausová

Duše z vosku

Na šest set tisíc lidí v Česku pravidelně zobe antidepresiva. Dalším desítkám tisíc se válejí po kabelkách a šuplících „antiúzkostliva“, neuroly, lexauriny a spol. Omlouvá se to dobou, žijeme prý ve stresu, ve zrychleném čase, kde se musí pracovat víc, aby se vlastnilo víc, vylézt výš, vyskočit výš, dosáhnout výš a vypadat nej. Vyrobit supervýkonnou superbezchybnou bytost. Jen ta má totiž šanci, říká se, a proto ta kvanta chemie.

25.11.2014 v 9:09 | Karma: 33,80 | Přečteno: 3792x | Diskuse| Ostatní

Klára Mandausová

Moje medaile

Kdybych byla prezidentka, vyznamenala bych Radku, Ludmilu, Josefa, Aloise, skupinu Nirvana, Viggo Mortensena, Mr. Beana a pochopitelně dceru, muže, maminku, tatínka, babičku, dědečka. S prázdnou by neodešli kočky Ronďa a Hruška, psi Frodo a Cony a osmáci Jacuše a Maluše. Všichni si totiž medaili rozhodně zaslouží.

29.10.2014 v 8:50 | Karma: 29,01 | Přečteno: 1850x | Diskuse| Politika

Klára Mandausová

Kam se poděla ženskost

Říkala mi onehdy velmi milá a hezká slečna, „nebudu si přeci kupovat boty, protože nějak vypadají. Rozhoduje, jestli se mi v nich dobře chodí. Fakt mi jedno, jestli se zrovna nosí. Nechci bejt jako spolužačky, který se potácí na podpatcích tak, že z nich málem spadnou, a výstřihem je jim vidět až na kolena.“ V duchu jsem zatleskala. „Je přeci důležitý, jaká jsem, ne co mám na sobě,“ dodala větu jako z motivační knihy. Pravdu máš děvče, pomyslela jsem si. Jenže...

17.6.2014 v 9:09 | Karma: 43,46 | Přečteno: 11921x | Diskuse| Ostatní

Klára Mandausová

Muži a muži

Existují muži, kteří vám do rána dokážou vysvětlovat, cože chtěl vlastně Nietzsche říct. Vypijí u toho tři litry červeného, v mezičase při otevírání lahve popíšou rozdíl mezi neřízeným vinným kvašením, jen tak mimoděk precizně rozeberou důvody vašeho včerejšího neúspěchu při pracovní prezentaci a navrch přidají radu hodnou promovaného terapeuta. Jsou muži, kteří vás vezmou okolo ramen, položí vám prst pusu, řeknou pssst, bude dobře a konají.

29.5.2014 v 13:49 | Karma: 28,08 | Přečteno: 2712x | Diskuse| Ostatní

Klára Mandausová

Paragrafy zdravého rozumu

Nejspíš dostanu od právně vzdělaných přes prsty. Ať. Paragrafy by měly souznít se zdravým rozumem. A v některých případech by onen rozum měl mít jednoznačně navrch. Kauza H-Systém je podle mého přesně takový případ.

28.5.2014 v 9:39 | Karma: 23,43 | Přečteno: 1132x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Trumpova potenciální viceprezidentka zastřelila fenu. Byla nevychovaná, napsala

27. dubna 2024  21:46

Guvernérka Jižní Dakoty Kristi Noemová, kterou by si exprezident a předpokládaný republikánský...

Rusko útočilo na zařízení, která zajišťují dodávky plynu do EU, řekl Zelenskyj

27. dubna 2024  20:14,  aktualizováno  20:33

Sledujeme online Sobotní vzdušný útok ruských sil na energetickou infrastrukturu Ukrajiny cílil na plynárenská...

Povolení stavby do měsíce a online. Úředníci v obavách, mezi stavaři skepse

27. dubna 2024

Premium Místo obíhání stavebních úřadů a shánění razítek k povolení stavby nebo rekonstrukce bude lidem...

  • Počet článků 198
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5111x
Prostě píšu .. Knížka Slunečnice vyšla podruhé v nakladatelství Mladá fronta. Petr Šimůnek, šéf Forbesu o ní v předmluvě mimo jiné říká ".. Je to takový Sex ve městě po česku. Chytřejší. Opravdovější..." Kdybyste zrovna neměli co dělat, na pultech se před pár dny objevil její dotisk... Díky všem za přízeň!

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky